MitID

MitID er Danmarks digitale ID

Der er forskellige måder at få MitID på. Men fælles er, at du skal bekræfte, hvem du er – så ingen andre kan udgive sig for at være dig. Du skal også vælge et bruger-ID - og beslutte, hvordan du vil bruge MitID, fx med MitID app eller -kodeviser.

Hvordan får du MitID

Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk

Du må gerne få hjælp fra pårørende/nære relationer til at få MitID

Du må gerne søge hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem, en god ven, en støtteperson, værge eller en kontaktperson. Men Mit-ID er personligt og derfor er det vigtigt, at du ikke deler koder eller bruger-ID med andre. Derudover må du heller ikke dele din kodeviser, -kodeoplæser eller -app med andre. MitID app kan dog deles med andre i husstanden, så længe man har hvert sit bruger-ID og PIN-kode.

Læs mere om at hjælpe andre med MitID her

Her kan du se en masse videovejledninger til MitID

Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside

Du kan giver andre Digital Fuldmagt

Kan du ikke bruge MitID, kan det være en god idé at give fuldmagt til en anden person – fx et familiemedlem. Den anden person kan så handle på dine vegne i kommunikationen med det offentlige.

Fuldmagten må ikke være ”hjemmelavet”. Det skal i stedet være en Digital Fuldmagt.

Den der får fuldmagt vil herefter bruge sit eget MitID til at hjælpe dig med digital selvbetjening.

Her kan du kan læse mere og oprettet Digital Fuldmagt. 

Har du udfordringer med at oprette MitID eller har du mistet det?  

Vi kan hjælpe dig - du skal blot bestille en tid

Bestil tid her 

HUSK af afbestille din tid, hvis du alligevel ikke får brug for hjælp. 

Hvad er sikringsniveauer?

Læse mere om de 3 sikringsniveauer og hvor du kan få hævet til sikrings niveau Høj

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Borgerservice

Tlf: 7249 6000

Rådhusvej 3
3200 Helsinge