Tilladelse til arrangementer

Hvilke tilladelser og bevillinger skal jeg bruge til mit arrangement, og hvordan får jeg dem?

Ansøg om Jeres arrangement, så tidligt og med så mange oplysninger som muligt 

Hvis muligt, så udfyld hele ansøgningen - så kan vi hurtigere behandle jeres ansøgning.

I skal som minimum oplyse:

  • sted
  • tid
  • beskrivelse af arrangementet
  • skitseplan, der viser cirka placering af eventuelle telte/boder og lignende

Gå til skema for at ansøge om tilladelse til arrangement

Når vi beder om flere oplysninger

Jeres ansøgning bliver screenet for eventuelle manglende oplysninger, som er nødvendige for, at vi kan behandle den. 

I vil derfor ofte blive kontaktet for flere oplysninger. Det betyder ikke, at sagen afvises eller godkendes – blot at der er brug for mere information, og at sagsbehandlingen nu er gået i gang.

I vil blive kontaktet via den mail I har angivet i ansøgningen.  

I kan både, før I søger, eller efter I har modtaget tilbagemelding fra kommunen, læse mere om de forskellige tilladelser nedenfor:

Trin 1:

Få styr på Jeres tilladelser

Jeres arrangement kan kræve flere forskellige tilladelser fra både kommunen, men også andre myndigheder. 

Nedenfor har vi samlet et overblik over, de tilladelser Jeres arrangement kan kræve. I kan derved danne Jer et overblik over det, I skal have klar, inden I søger om arrangementstilladelse.

Arrangementer, salgsområder, telte med videre, der er indrettet til mere end 150 personer (alle personer medregnes, både gæster, personale mv.), skal anmeldes til kommunen jf. BR18 §6f.

Læs mere i Bygningsreglementets 'Vejledning om udendørsarrangementer, salgsområder, midlertidige opstillinger, midlertidige overnatning og transportable konstruktioner'

Hvis de telte, salgsområder, campingområder og lignende, der opstilles, ikke overholder vejledningerne til Bygningsreglementet, kræver de byggetilladelse. Hvis der placeres større scener, telte med videre kan det også kræve en byggetilladelse fra kommunen. Læs mere om byggetilladelse ved arrangementer, på kommunens hjemmeside.

Husk at gennemgå nedenstående punkter i forhold til Jeres arrangement, alt efter hvor Jeres arrangementet placeres, kan det kræve forskellige tilladelser eller dispensationer, som forlænger sagsbehandlingstiden. 

Alle arrangementer skal anmeldes til Politiet.

Anmeldelse af arrangementer til kommunen kan ske via ovenstående ansøgningsskema. Hvis I har spørgsmål til Jeres arrangement, tilladelser der skal søges eller andet, er I også velkomne til at indsende forespørgslen via ansøgningsskemaet. 

Tilladelser som skal indhentes fra Gribskov Kommune:

For at få tilladelse til at afholde et arrangement på en af Gribskov Kommunes grunde eller vejarealer, skal I ansøge om lov til at bruge arealet.

Betingelser for lån/leje af kommunale pladser og grønne arealer skal overholdes. 

Læs mere om ansøgning om vilkår for leje af kommunens arealer

Når du har fået arealreservation og fuldmagt fra kommunen, kan du indsende ansøgning om tilladelse til arrangement. Du kan læse mere her på siden om, hvornår arrangementer kræver tilladelse samt finde ansøgningsskemaet. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl. a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 måneder før arrangementet afholdes.

Læs mere på kommunens side om, Byggetilladelse ved arrangementer . Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø senest 3 måneder før arrangementet afholdes.  

Brug af kommunens bygninger ud over de tidspunkter, foreningen råder over ved lokaletildeling, skal søges gennem Aktiv Gribskov.

Privat arrangement på offentlig grund

Parker og grønne områder må bruges til private fester, hvis arrangementet har præg af at være et picnic-arrangement. Det vil sige, at der må bruges parasoller, campingstole og –borde, men der må ikke anvendes telte eller elektronisk udstyr til musik. Tingene må ikke køres ind, men skal bæres fra nærmeste vejareal eller p-plads. Arrangementet må ikke genere den almindelige brug blandt områdets øvrige gæster, og der skal ryddes op efter arrangementet.

Brugen skal overholde Politivedtægten

Hvis arrangementet ønskes afholdt på et offentligt vejareal eller parkeringsplads, skal der søges særskilt tilladelse fra vejmyndigheden. 

Ansøgning skal sendes via Rosyweb.

Privat arrangement på privat grund med offentlig adgang

Arrangementer på privat grund skal som udgangspunkt have samme tilladelser som arrangementer på offentlig grund, hvis arrangementet har offentlig adgang. Det er uden betydning om adgang til arrangementet er gratis eller ej. Afgørende er alene om offentligheden i almindelighed har adgang, fx via køb af adgangsbilletter o. lign., også selvom der er begrænset deltagerantal.

Du kan læse mere her på siden om de tilladelser dit arrangement kan kræve og hvordan du søger dette.

Hvis dit arrangement skal afholdes på privat grund, som en anden end arrangøren afholder, skal du have fuldmagt fra ejer af grunden for at søge de relevante myndighedstilladelser.

Særligt for foreningsarrangementer

For arrangementer der afholdes af foreninger, gælder samme regler som for kommercielle arrangementer.

Ofte vil foreninger dog have foreningslokaler der er indrettet og godkendt til foreningsarrangementer, og derfor vil de i praksis kræve færre tilladelser end fx midlertidige udendørs kommercielle arrangementer.

Du kan læse mere her på siden om de tilladelser dit arrangement kan kræve og hvordan du søger dette.

Privat arrangement på privat grund

Lejlighedsvise private arrangementer på privat grund skal overholde Politivedtægten, men kræver som udgangspunkt ikke arrangementstilladelse, medmindre I opsætter telte eller lignende indrettet til mere end 150 deltagere.

Herudover skal benyttelse af privat grund i øvrigt overholde de offentlige regler og den offentlige regulering, som gælder for arealet.

Hvad siger Kommuneplanen?

Kommuneplanrammen er ikke direkte bindende for borger, men Kommunen skal ”virke for” kommuneplanrammens virkeliggørelse. Væsentlige ændringer i anvendelsen kan derfor medføre en pligt til at ændre kommuneplanrammen for kommunen.

Hvis der ikke findes en rammebestemmelse i kommuneplanen for det område (i landzone) hvor du vil afholde dit arrangement, så vil det alene være de almindelig krav til landzonetilladelse der gælder.

Findes der en lokalplan?

Hvis der findes en gældende lokalplan (og byplanvedtægt) for det område, hvor du ønsker at afholde dit arrangement, skal arrangementet kunne indeholdes i den anvendelses- og formålsbestemmelse der findes i lokalplanen.

Er det ikke tydeligt ud fra den anvendelse der er beskrevet i lokalplanen, om dit arrangement er umiddelbart tilladt, skal du altid søge om afholdelse af dit arrangement.

Kommunen har efter en konkret vurdering mulighed for at give dispensation til dit arrangement hvis det er midlertidigt, eller udarbejde en ny lokalplan for området, så arrangementet kan tillades fremadrettet.

Hvilken zonestatus gælder?

Byzone

Her vil der altid være en lokalplan, som bestemmer anvendelsen for området – se ovenfor.

Sommerhusområde

Hvis der findes en lokalplan for området, vil den bestemme hvilken anvendelse der gælder for området – se ovenfor.

Findes der ikke en lokalplan, skal Kommunen konkret vurderer om arrangementet kan afholdes som ønsket.

Landzone

Hvis der findes en lokalplan for området, vil den bestemme hvilken anvendelse der gælder for området – se ovenfor.

Arrangementer i landzone kræver herudover landzonetilladelse hvis;

  1. arrangementer har en varighed på 6 uger eller mere, eller
  2. arrangementet er periodisk tilbagevendende, dvs. arrangementet gentages 2-3 gange (enten samme år eller 2-3 år i træk).

Der kan være en bagatelgrænse for primitive lejlighedsvise arrangementer. Der er alene tale om meget små arrangementer med meget begrænset støjpåvirkning, et meget begrænset deltagerantal, samt mindre hyppig tilbagekomst. Musikarrangementer vil som udgangspunkt aldrig vil kunne falde ind under en sådan bagatelgrænse.

Det er muligt for Kommune at udarbejde en lokalplan med bonusvirkning for et eller flere bestemte arrangementer, så de i lokalplanen omhandlede arrangementer ikke også skal have landzonetilladelse.

Fredning

Hvis I ønsker at holde arrangementet på et fredet areal eller i en fredet bygning, skal I i nogle tilfælde have tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Kommunen kan som tilsynsmyndighed vurderer om dit arrangement er i overensstemmelse med fredningen, eller om I skal have en særskilt tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen. Se mere under 'Tilladelser som skal indhentes fra andre myndigheder' nedenfor. 

Beskyttet natur

Er arrangementet placeret indenfor eller i nærheden af beskyttet natur, kræver det som udgangspunkt en dispensation herfra, før der kan gives tilladelse til arrangementet.

Du skal forvente en forlænget sagsbehandlingstid, da der skal træffes to separate afgørelser. Der kan være konkret sagsbehandling med efterfølgende klagefrist, som skal overstås, før vi kan gennemføre behandlingen af ansøgningen om arrangementet.

Du kan se, hvor i Kommunen der findes beskyttet natur på kommunens kort, ved at tilføje lagene under 'Natur', 'Naturbeskyttelse' og 'Fredninger og fortidsminder'

Opsætning af telte, scener, tribuner, boder og andre transportable konstruktioner, skal overholde BR18 §6b-e samt BR18 §6f. Herudover skal opstillingen og indretningen følge de præaccepterede løsninger: Bilag 11 til kapitel 5 i BR18 - "Vejledning om udendørsarrangementer, salgsområder, midlertidige opstillinger, midlertidige overnatning og transportable konstruktioner"

Hvis I skal opstille telte, scener, tribuner, boder og andre transportable konstruktioner, skal I ofte anmelde det og indsende en pladsfordelingsplan til kommunen. Anmeldelse til kommunen gøres ved, at søge om arrangementstilladelse via ansøgningsskemaet på denne side. 

Transportable konstruktioner, herunder telte, salgsboder og midlertidige campingområder, der anvendes af mere end 150 personer, skal meldes til Gribskov Kommune uanset, om der er krav om byggetilladelse eller certificering.

Overhold kommunens frister for ansøgning om arrangementstilladelse

Hvis I har spørgsmål til Jeres arrangement og de konstruktioner I skal opsætte, er I også velkomne til at indsende forespørgslen via ansøgningsskemaet. 

Byggetilladelse

Skal I opsætte midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det i nogle tilfælde kræve en byggetilladelse - også selvom konstruktionerne indrettes til færre end 150 personer.

Find ud af om jeres arrangement kræver byggetilladelse

Råden over offentlige vejarealer

Opstilling af konstruktioner mv. på vejareal kræver tilladelse fra kommunen. 

Ansøg om råden over vej. 

Hvis I skal afspærre veje eller pladser

I skal altid have tilladelse, hvis det er nødvendigt at afspærre veje eller pladser.

I skal udarbejde en målfast afspærringsplan, som skal godkendes af kommunen. På afspærringsplanen skal færdselstavler og andet udstyr være påtegnet.

I vedhæfter afspærringsplanen, når I udfylder ansøgningen. 

Hvis arrangementet påvirker trafikken i et større omfang

Ved større arrangementer, som har stor indflydelse på trafikken i et større område, skal I også udarbejde en trafikafviklingsplan, som skal godkendes.

Trafikafviklingsplanen skal vise de infotavler, som oplyser om arrangementet, så trafikanter kan finde alternative ruter. Vær opmærksom på, at infotavlerne skal være placeret langt fra det afspærrede områder, så trafikproblemer omkring arrangementet undgås.

I vedhæfter trafikafviklingsplanen, når I udfylder ansøgningen.

I har ansvaret for afspærringsmateriel

I er selv ansvarlige for al opsætning og nedtagning af materialer til afspærring og trafikomlægning.

Vi anbefaler, at I får professionelle til at opstille afspærringsmateriel og skilte.

Parkering

I skal redegøre for parkeringsforhold i forbindelse med Jeres arrangementsansøgning.

Husk at vedhæfte fuldmagt fra lodsejer, hvis der parkeres på anden grund, end arrangementet afholdes.

Skilte 

Læs mere om ophængning af skilte og plakater på kommunens hjemmeside

Læs mere om retningslinjerne for opsætning af plakater på kommunens hjemmeside

Mobilt gadesalg

Alt mobilt gadesalg i kommunen kræver tilladelse.

Udfyld ansøgningsskema og vedhæft dokumentation på

Vi er åbne over for gadesælgere som skaber et dynamisk og mangfoldigt byliv, men kun hvis du overholder reglerne for mobilt gadesalg i de enkelte områder. Der er også områder hvor mobilt gadesalg ikke er tilladt. Dette betyder, at du i disse områder kun må sælge føde- og drikkevarer, såfremt der er tale om et lukket arrangement med billetsalg. Læs mere om reglerne for mobil gadesalg i Gribskov Kommune i retningslinjerne. 

Retningslinjer for mobilt gadesalg

Tilladelser som skal indhentes fra andre myndigheder:

Fredet område eller bygning

Hvis I ønsker at holde arrangementet på et fredet areal eller i en fredet bygning, skal I i nogle tilfælde have tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Besøg Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside

Arealer ejet af Naturstyrelsen

Ønsker I at holde arrangementet på et område der er ejet af Naturstyrelsens, skal der indhentes fuldmagt fra Naturstyrelsen.

Alkohol

Hvis I sælger alkohol som en del af arrangementet, skal I muligvis have tilladelse (lejlighedstilladelse) fra Politiet.

Læs om, hvordan I får lejlighedstilladelse på Politiets hjemmeside

Hvis der skal udskænkes alkohol til arrangementet, skal der ansøges om lejlighedsbevilling hos politiet. Der kan søges om tilladelse til øl, vin og stærk spiritus. Det er politiets vurdering, hvorvidt arrangementet kan få bevilling til udskænkning af stærk spiritus. Politiet kan give bevilling til udskænkning af alkohol frem til kl. 24.

Natbevilling (efter kl. 24), skal søges hos kommunen.

Husk at det er arrangørens ansvar, at der aldrig udskænkes alkohol til personer under 18 år.

Fødevarer

Hvis der bliver solgt mad og drikke til arrangementet, skal I altid oplyse os om det i jeres ansøgning om arrangementstilladelse.

I skal også have tilladelse fra Fødevarestyrelsen.

Hvis salget er under Fødevarestyrelsens bagatelgrænse, behøver I ikke en særlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen. I har dog altid ansvaret for at deltagerne ikke bliver syge af maden, så I skal fortsat overholde gældende hygiejneregler.

Se hvornår I skal søge tilladelse til salg af fødevarer på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Tilladelse til kræmmermarked med salg af nye varer

Skal I holde kræmmermarked med salg af nye varer/genstande, skal I altid søge tilladelse hos Erhvervsstyrelsen.

Sikkerhedsplaner

Hvis arrangementet afholdes på et lukket/indhegnet område eller indendørs, skal der udarbejdes en sikkerhedsplan. Sikkerhedsplanen skal blandt andet indeholde oversigt over nødudgange, gasflasker m.v. Sikkerhedsplanen skal uploades til politiet når du søger tilladelse, og skal ophænges synligt på pladsen. I tilfælde hvor der ikke er krav om udarbejdelse af sikkerhedsplan, vil det stadig være en god idé at ophænge synlige skilte der angiver bedst mulige flugtvej, ligesom I som arrangører skal have en plan for evakuering.

Arrangementer på restauranter

Hvis en restauration har søgt om og fået en alkoholbevilling, skal de følge de betingelser, der er givet i bevillingen. Generelt må man, ifølge Restaurationsplanen, servere spiritus til klokken 24.00 og have udendørsservering til klokken 22.00. Der må spilles akustisk musik. Dog afhænger tilladelserne også af, hvor restauration er beliggende.

Hvis en restauration skal afholde et særligt arrangement, som rækker ud over det, de har tilladelse til i deres bevilling, skal de søge en lejlighedstilladelse hos Politiet.

Overholdelse af krav 

Det er arrangøren af arrangementet, der har ansvar for, at alle krav og regler overholdes. Kommunen anbefaler derfor, at I gennemgår alle punkterne på denne side, for at danne Jer et overblik over, hvilke tilladelser I skal indhente og krav I skal overholde. 

Som arrangør er du ansvarlig for at området renholdes, og at alt affald bortskaffes umiddelbart efter arrangementets afslutning. Affaldscontaineren skal indtegnes på arrangementsplanen, der indsendes til kommunen. 

Vejledning om erhvervsaffald finder du på Gribskov Forsynings hjemmeside. Vejledning om erhvervsaffald finder du på Gribskov Forsynings hjemmeside. 

Brandfarligt oplag

Hvis der er brandfarligt oplag i og ved arrangement, skal Beredskabsstyrelsens tekniske forskrifter følges.

Midlertidige gasinstallationer

Hvis der etableres midlertidige gasinstallationer, skal disse anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen.

Trin 2:

Tilladelse til arrangement

Oplysninger om arrangementet sendes til kommunen via ansøgningsskemaet.

Gå til skema for at ansøge om tilladelse til arrangement

Du vil herefter modtage en mail fra os om, hvilke tilladelse, du skal indhente til dit arrangement.

I skal søge hurtigst mulig, men senest 4 måneder før opsætning/afholdelse af Jeres arrangement. 

I er også velkomne til at benytte ansøgningsskemaet til forespørgsler om arrangementer eller lignende.  

Når kommunen har behandlet Jeres ansøgning/ansøgninger, der skal behandles af Gribskov Kommune, som myndighed, vil I modtage en arrangementstilladelse. Arrangementstilladelen er et endeligt slutbrev, der bekræfter, at I har indhentet de nødvendige tilladelser, og I nu kan afholde Jeres arrangement. 

I har selv ansvaret for at søge tilladelser fra andre myndigheder. 

 
Trin 3:

Efter I har afholdt Jeres arrangement

Når I har holdt jeres arrangement, skal der ryddes op og afregnes.

Evalueringsmøder

Ved store og tilbagevendende arrangementer aftaler vi et evalueringsmøde med henblik på at samle op på mulige forbedringer til det kommende år.

Renhold og oprydning

I skal som arrangør holde området pænt under arrangementet og gøre det rent efter arrangementets afholdelse.

Hvis oprydningen/rengøringen ikke er tilfredsstillende, vil I blive kontaktet efterfølgende for nærmere dialog herom. 

Skader og ulykker

Hvis der sker skader i forbindelse med jeres arrangement på kommunens ejendom/materiel, kontakter vi jer med henblik på at få skaderne udbedret for jeres regning. 

I er som arrangører ansvarlige for skader på Gribskov Kommunes arealer, bevoksning, indretninger mv., opstået i forbindelse med eller under arrangementet.

Ulykker eller skader i forhold til tredjemand er på arrangørens ansvar og er Gribskov Kommune uvedkommende.

Afregning for lån af kommunens areal, strøm, vand mv. 

I kan læse om kommunens takster og hvordan de afregnes her.

Evaluering af eventuelle klager 

Modtager henvendelser eller klager fra dit arrangement fx støj, kontakter vi jer for nærmere dialog herom. Mange eller gentagende klager kan give begrænsninger i muligheden for at låne kommunens arealer. 

 

Har I spørgsmål til Jeres arrangement?

I er velkomne til at kontakte kommunen, hvis I har spørgsmål. Spørgsmål kan indsendes via ansøgningsskemaet eller via mail tms@gribskov.dk

Hvis din henvendelse indeholder følsomme personoplysninger, såsom cpr-numre, bedes du sende din meddelelse via Digital Post på borger.dk.

Digital post til kommunen

Gribskov Kommune 

3200 Helsinge

Tlf: 7249 6000