Budgetudmøntningen blev første gang drøftet i udvalget den 31. oktober, og efter beslutningen i går tirsdag den 28. november står det nu klart, hvordan serviceniveauet vil være fremover.
Udvalget for Ældre, Social og Sundhed udmøntede budgetbeslutningen om, at borgere, der får rengøring i hjemmet, fremover går fra hver anden uge til i stedet at få rengøring hver tredje uge. Derudover har man besluttet at fokusere meget mere på brugen af velfærdsteknologi i forhold til den praktiske hjælp hjemme hos borgeren.
Helle Lund, udvalgsformand for Ældre, Social og Sundhed, fortæller om beslutningen vedrørende rengøringen:
”Vi måtte tage nogle svære beslutninger i byrådet, da vi skulle få budgettet til at gå op for de kommende år. Et af de steder, vi i Ældre, Social og Sundhed nu udmønter budgettet, er på den praktiske hjælp, hvor borgere, der får rengøring, fremover får det hver tredje uge. Det er en meget konkret besparelse, som giver os mulighed for bedre at få enderne til at mødes i forhold til budgettet. Vi vil samtidig præcisere i forbindelse med beslutningen, at vurderingen af, hvilken hjælp til rengøring, som borgeren skal have, altid skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov. Dvs. at nogen vil få rengøring hver anden uge, andre kun hver fjerde uge. Det beror altid på en konkret og individuel vurdering.”
Udvalget har besluttet, at der fremover lægges større vægt på velfærdsteknologi, tæt på borgeren, i et gensidigt godt samarbejde. Pia Foght, næstformand i udvalget, tilføjer:
”Budgetarbejdet har givet anledning til at tage et generelt blik på kommunens ydelser. Det handler ikke om bare at spare, men også at tjekke op på, om der er de rigtige muligheder for hjælpen, og at vi bruger resurserne, hvor de gør størst gavn. I den forbindelse har vi ønsket et større fokus på brugen af velfærdsteknologi. Vi ser gerne, at velfærdsteknologiske løsninger kan indgå mere og bidrage til at understøtte hverdagen, hvor det giver mening for de ældre borgere, der skal have gavn og glæde af muligheden. Det kan samtidig være med til at frigive hænder til de borgere, som har det største behov for hjælp, og hvor der er brug for, at medarbejderne løser en opgave.”
Beslutningerne, der blev truffet på mødet, blev taget som en del af en samlet gennemgang af de gældende kvalitetsstandarder på det samlede udvalgsområde under Ældre-, Social- og Sundhedsudvalget. Kvalitetsstandarderne beskriver den hjælp, borgerne kan forvente af kommunen på forskellige områder, og den skal sikre, at borgerne får en ensartet vurdering af deres behov for hjælp og støtte.
Du kan læse mere i referatet fra Ældre, Social og Sundheds møde den 28. november.